W czasie pandemii seniorzy nie są tylko narażeni na wirusy, ale także na nieetyczne praktyki biznesowe. Od marca 2020 roku przestępcy dwoją się i troją, aby wykorzystać lęk, panikę i izolację seniorów w Polsce. Co chwilę powstają nowe techniki manipulacyjne. Przeciwdziała temu Stowarzyszenie MANKO, które od 8 lat wydaje Ogólnopolski Głos Seniora i Ogólnopolską Kartę Seniora, a także prowadzi ogólnopolską kampanię edukacyjną Stop Manipulacji – Nie daj się oszukać. Już pierwszych dniach pandemii (marzec 2020) Głos Seniora zainaugurował ogólnopolską kampanię społeczną Solidarni z Seniorami – Razem Damy Radę!. Na przestrzeni ostatnich tygodni pojawiło się nowe oszustwo związane z platformą OLX i komunikatorem WhatsApp. W ten sposób oszust wyłudził ponad 1000 złotych od jednej z seniorek. Jak informuje UOKiK, pracownicy instytucji otrzymują liczne skargi od konsumentów, którzy w wyniku oszustwa stracili pieniądze z konta. Do tej pory oszuści wymyślili ponad 35 różnych modyfikacji technik manipulacyjnych. Informacje na ten temat spływają do policji z całej Polski. Chcąc uchronić seniorów przed tym zjawiskiem, Stowarzyszenie MANKO rozpoczęło w marcu 2020 roku akcję Stop Korona-Oszustwom w ramach realizowanej kampanii Stop Manipulacji – Nie daj się oszukać.
Jak mówi Łukasz Salwarowski – prezes Stowarzyszenia MANKO i Redaktor Naczelny magazynu Ogólnopolski Głos Seniora: „Niestety nawet podczas epidemii, kiedy powinniśmy ze sobą jednoczyć i solidaryzować, przestępcy wykorzystują nasz lęk, nasze obawy, naszą dezinformację i wymyślają nowe techniki manipulacji. Dlatego prowadzimy kampanię Stop Korona-Oszustwom, aby na czas dowiadywać się o nowych technikach manipulacji i przestrzegać seniorów przed najnowszymi sposobami wyłudzeń.”
Apelujemy do konsumentów o ostrożność w przypadku, gdy:
- dostajesz SMS-a z informacją, że musisz dopłacić kilka złotych do przesyłki wraz z linkiem do przelewu,
- sprzedajesz przedmioty na jednym z portali aukcyjnych (np. OLX), a potencjalny klient namawia do kontaktu poza nim – np. za pośrednictwem maila lub komunikatora (np. WhatsApp),
- kontaktuje się z Tobą osoba podająca się za pracownika Twojego banku z informacją o nieautoryzowanej transakcji, z prośbą o logowanie poprzez podejrzany link lub z prośbą o zainstalowanie aplikacji,
- osoba prosi o podanie numeru Twojej karty płatniczej i kodu CVV/CVC – do zrealizowania transakcji potrzebny jest tylko numer konta bankowego,
- dostajesz SMS-a autoryzacyjnego z banku; uważnie zweryfikuj co autoryzujesz, ponieważ oszuści mogą wysłać prośbę o zgodę na zmianę numeru telefonu autoryzacji, co będzie skutkowało możliwością potwierdzenia każdej transakcji przez właściciela nowego numeru.
Jak postępować, gdy padłeś/-łaś ofiarą oszustwa?
- w przypadku, gdy oszuści dokonali nieautoryzowanej transakcji z Twojego konta bankowego, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim bankiem poprzez oficjalną infolinię; zgłoś transakcję, zmień dane do logowania do banku i zastrzeż kartę płatniczą.,
- kolejnym ważnym krokiem jest zawiadomienie policji; w sytuacji, gdy Twoje zgłoszenie zostanie odrzucone, złóż wniosek do Rzecznika Finansowego lub miejskiego/powiatowego rzecznika konsumentów o pomoc w rozwiązaniu indywidualnej sprawy.
Dołącz do akcji Głosu Seniora, pomóż seniorom i ostrzegaj razem z nami!
Przykłady filmów w telewizji internetowej dedykowanej seniorom – Głos Seniora TV:
Seniorze, nie daj się oszukać!
https://www.youtube.com/watch?v=AHq7oCErzTY
Uważaj na „koronawirusowe” oszustwa!
https://www.youtube.com/watch?v=40g-g6-4PVM
Spot kampanii „Stop Manipulacji – nie daj się oszukać!”
https://www.youtube.com/watch?v=rrQXbjEKfYU
Spot promocyjny kampanii „Solidarni z Seniorami – Razem Damy Radę!”
https://www.youtube.com/watch?v=pkeb8rsrsyo
Więcej informacji na:
https://glosseniora.pl/stop-manipulacji/
https://www.facebook.com/GlosSeniora
https://www.facebook.com/ogolnopolskakartaseniora
https://www.facebook.com/StopManipulacjiNieDajSieOszukac