Zdjęcie ze spotkania z mieszkańcami Dąbia
Featured

Relacja ze spotkania z mieszkańcami Dąbia

W dn. 18 września 2025 r. odbyło się spotkanie w sprawie problemów parkingowych na Dąbiu. Zamieszczamy protokół ze spotkania oraz materiały prezentowane podczas dyskusji.  

Protokół ze spotkania z mieszkańcami Dąbia dotyczącego problemów parkingowych.

Data: 18 września 2025 r.
Godzina: 18:00
Miejsce: Sala gimnastyczna Szkoły Podstawowej nr 18 przy ul. Półkole 11 w Krakowie

1. Uczestnicy Spotkania:

Prowadzący spotkanie (Rada Dzielnicy II):

  • Małgorzata Włoszczyk – Radna Dzielnicy II Grzegórzki
  • Jakub Czołowski – Radny Dzielnicy II Grzegórzki
  • Szymon Szlachta – Radny Dzielnicy II Grzegórzki

Urząd Miasta Krakowa:

  • Katarzyna Kołodziejczyk – Kierownik Działu Współpracy z dzielnicami ZDMK
  • Iwona Marchel – Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK)
  • Piotr Mardyła – Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury (WGKiI)
  • Dorota Szatała – Zastępca Dyrektora ds. Zieleni, Zarząd Zieleni Miejskiej (ZZM)

Rada Miasta Krakowa:

  • Tomasz Daros – Radny Miasta Krakowa

Pozostali uczestnicy:

  • Radni Rady Dzielnicy II oraz około 150 mieszkańców Dąbia

Nieobecni zaproszeni przedstawiciele Zarząd Transportu Publicznego.

2. Wprowadzenie

Spotkanie rozpoczęło się od przedstawienia gości oraz wyjaśnienia, że nie stanowi ono formalnych konsultacji społecznych (Rada Dzielnicy nie posiada takiej kompetencji). Poinformowano również, że obrady są nagrywane w celu sporządzenia niniejszego protokołu.

Następnie zaprezentowano mieszkańcom dotychczasowe działania Rady Dzielnicy II Grzegórzki w zakresie problemów parkingowych na obszarze Dąbia, w tym trzy podjęte uchwały:

  1. Uchwała Nr XV/161/2024 z dnia 12 grudnia 2024 roku w sprawie wniosku do Prezydenta Miasta Krakowa dotyczącego rozwiązania problemów parkingowych na osiedlu Dąbie.

https://www.bip.krakow.pl/zalaczniki/dokumenty/n/535429/karta
– Wskazano potrzebę zwiększenia liczby miejsc parkingowych i/lub wprowadzenia Strefy Płatnego Parkowania (SPP), przy jednoczesnym postulacie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami, które dotąd nie zostały zaplanowane przez Miasto.

  1. Uchwała Nr XVII/177/2025 z dnia 19 lutego 2025 roku w sprawie wypowiedzenia umów dzierżawy terenu, na którym usytuowane są nieczynne kioski handlowe.

https://www.bip.krakow.pl/zalaczniki/dokumenty/n/552656/karta
– Celem uchwały było przeznaczenie tego obszaru pod parking.

  1. Uchwała Nr XXIII/243/2025 z dnia 28 sierpnia 2025 roku w sprawie wniosku o budowę nowych miejsc postojowych w rejonie ulicy Na Szaniec.

https://www.bip.krakow.pl/zalaczniki/dokumenty/n/604978/karta
– Reakcja na zmiany w organizacji ruchu, które spowodowały likwidację wszystkich miejsc parkingowych po północnej stronie ulicy Na Szaniec. Rada otrzymała informację, że urząd nie planuje budowy miejsc zamiennych.

3. Omówienie potencjalnych lokalizacji parkingów

a) Pętla tramwajowa Dąbie

Rozważano budowę parkingu podziemnego lub nadziemnego nad pętlą. Teren należy do Miasta, a miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (mpzp) Dąbie z 9 czerwca 2021 (https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=142140) dopuszcza taką inwestycję. Przedstawicielki ZDMK poinformowały, że realizacja wymagałaby przebudowy pętli, przewidywany czas to minimum 5 lat, a szacunkowy koszt – ok. 20 mln zł.

b) Ul. Widok 29

Działka należy do Miasta i w planie miejscowym przeznaczona jest pod parking naziemny.

  • Przedstawiciele urzędu potwierdzili możliwość stworzenia parkingu w tamtym miejscu.
  • Przedstawicielka ZZM wskazała na konieczność uwzględnienia obecności dzikich zwierząt oraz pomników przyrody.
  • Przedstawicielki ZDMK podały, że możliwe byłoby stworzenie jedynie 15–20 miejsc postojowych, ze względu na ograniczenia planu miejscowego (teren w mpzp jest mniejszy, niż powierzchnia działki).
  • Przypomniano, że podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury i Transportu Rady Dzielnicy II Grzegórzki 29 października 2024 r., przy obecności około 10 mieszkańców i Radnego Miasta Krakowa Pana Łukasza Maślony, nie zgłoszono żadnych głosów popierających budowę parkingu, tylko przeciwne. Głosy popierające parking napłynęły w następnych dniach mailami. Ponadto w dniach poprzedzających spotkanie z mieszkańcami (18.09.2025) dotarły do Rady Dzielnicy maile wspierające budowę parkingu. W międzyczasie pojawiły się dwa konkurencyjne projekty Budżetu Obywatelskiego, które być może przesądzą o przyszłości terenu:
  • Mieszkanka zwróciła również uwagę na niezgodny z mpzp parking po drugiej stronie placu zabaw, co może skutkować jego likwidacją.
  • Inni mieszkańcy w swoich wypowiedziach podkreślali wysoki stopień zazielenienia Dąbia na tle innych terenów miasta i poparli budowę parkingu na omawianym terenie.

c) Ul. Na Szaniec

Budki handlowe, dzięki działaniom Rady Dzielnicy, zostały objęte wypowiedzeniem dzierżawy i przeznaczone do usunięcia, co zwolni teren należący do miasta pod ewentualny parking, dopuszczany przez mpzp w tym miejscu.

  • ZDMK poinformował, że temat jest analizowany, ale brak obecnie środków finansowych zarówno na projekt, jak i realizację. Radni Dzielnicy II zobowiązali się do przeanalizowania możliwych źródeł finansowania.
  • Mieszkańcy postulowali budowę parkingu wielopoziomowego, jednak urzędnicy wskazali, że, choć formalnie jest to możliwe, to gęsta zabudowa praktycznie uniemożliwia taką realizację.
  • Wspomniano również, że garaże w tamtym miejscu są dzierżawione przez miasto, więc istnieje możliwość wypowiedzenia umów i przekształcenia terenu pod miejsca postojowe.
  • Zgłoszono obawy mieszkańców bloku przy ul. Widok 14 dotyczące uciążliwości akustycznych związanych z budową i eksploatacją parkingu.

4. Dyskusja o Strefie Płatnego Parkowania

  • Przypomniano o internetowych badaniach ankietowych z 2020 r., w ramach których oceniano możliwość wprowadzenia SPP na Dąbiu i pięciu innych obszarach Krakowa. Raport z konsultacji społecznych dotyczących poszerzenia strefy płatnego parkowania jest dostępny pod poniższym linkiem https://ztp.krakow.pl/wp-content/uploads/2021/08/raport_konsultacje_opp.pdf. Ankietowani (zarówno mieszkańcy, jak i dojeżdżający) wskazali, że Dąbie charakteryzuje się najniższą dostępnością miejsc parkingowych. Choć większość ankietowanych była przeciw wprowadzeniu strefy, to właśnie tutaj odnotowano najwyższy poziom poparcia porównując do innych badanych obszarów.
  • Wyjaśniono ogólnikowo procedurę wdrożenia SPP: inicjuje ją Prezydent Miasta, zlecając ZTP (nieobecny na spotkaniu) przygotowanie raportu o zajętości i rotacji pojazdów, a końcowym etapem i najbardziej kontrowersyjnym jest zmiana organizacji ruchu.
  • Podkreślono, że proces ten trudno zatrzymać po rozpoczęciu, a jego skutkiem może być likwidacja legalnie wyznaczonych miejsc postojowych, które w świetle obecnych przepisów stały się nielegalne (wszystkie mapy z potencjalnie usuwanymi miejscami dostępne w załączniku). Dlatego zanim rozpocznie się tę procedurę potrzeba wyraźniej zgody mieszkańców po wyjaśnieniu zagrożeń.
  • Z przedstawionych przez przedstawiciela WGKiI map wynikało, że po wprowadzeniu strefy na Dąbiu po północnej stronie al. Pokoju nie zniknie żadne z miejsc parkingowych, zaś po południowej jest to zależne od pozostawienia ul. Widok dwukierunkowej, albo zmiany na jednokierunkową. Jest jednak pewne, że nie będzie wolno parkować na całej długości ul. Półkole. Mapy również nie uwzględniały zmian na ul. Na Szaniec, które już zaszły. Oczywiście w analizie nie uwzględniono dzikich parkingów, lub miejsc gdzie obecnie mieszkańcy parkują niezgodnie z przepisami. Te zmiany nie dotyczą także wewnętrznych ulic, które nie należą do miasta, a np. Spółdzielni Mieszkaniowych.
  • Wyraźnie zaznaczono, że nawet gdyby nie wprowadzono SPP, to miejsca które zgodnie z obecnymi przepisami są nielegalne, po zgłoszeniu i tak mogą zostać usunięte.
  • Zwrócono uwagę, że na ulicach przyległych (m.in. Cystersów, Fabryczna) parkowanie zostało w 2025 r. istotnie ograniczone, a podwyżki opłat z sierpnia tego roku mogą zwiększyć presję na pozostawianie samochodów na Dąbiu.

5. Informacje dodatkowe

Mieszkańcom przedstawiono możliwość samodzielnej weryfikacji własności działek poprzez stronę msip.krakow.pl, korzystając z mapy „planowanie przestrzenne” i warstwy „struktura własności”. Materiały oraz prezentacja zostaną dołączone do protokołu.

6. Postulaty i pytania mieszkańców

Podczas spotkania, w trakcie dyskusji, poruszono również poniższe tematy:

  1. Identyfikatory parkingowe dla mieszkańców – wyjaśniono, że Miasto nie może wydawać identyfikatorów na drogach publicznych. Może to uczynić jedynie spółdzielnia mieszkaniowa na terenach przez nią zarządzanych.
  2. Możliwość budowy parkingu przy ul. Ofiar Dąbia i ul. Mosiężniczej – wykluczono, ponieważ działki i nieruchomości są własnością osób fizycznych.
  3. Likwidacja parkowania na ul. Na Szaniec, aż do skrzyżowania z ul. Widok – W związku z licznymi zgłoszeniami dotyczącymi nieprawidłowego parkowania w tym rejonie odbyło się spotkanie z udziałem przedstawicieli Policji, Spółdzielni Mieszkaniowej oraz urzędu. Policja, działając zgodnie z obowiązującymi przepisami, nakazała usunięcie miejsc postojowych po północnej stronie ul. Na Szaniec. Ponadto, z uwagi na zakaz parkowania na skrzyżowaniach, ustawiono słupki uniemożliwiające zatrzymywanie pojazdów przy wlocie ul. Na Szaniec w ul. Widok. Rada Dzielnicy nie ma kompetencji do sprzeciwiania się takim decyzjom, gdyż wynikają one wprost z przepisów prawa. Niemniej jednak, jak wskazano wcześniej, Rada podejmowała w tej sprawie stosowne uchwały oraz inne działania, które dotychczas nie przyniosły oczekiwanych rezultatów.
  4. Półkole – brak możliwości wprowadzenia ruchu dwukierunkowego i parkowania ze względu na obowiązujące normy szerokościowe. Rozwiązaniem mogłoby być jedynie poszerzenie ulicy, co wymagałoby inwestycji.
  5. Progi zwalniające na ul. Na Szaniec – brak możliwości ich wprowadzenia z uwagi na niewystarczającą odległość od zabudowy. Zalecane jest zgłaszanie przypadków nadmiernej prędkości poprzez mapę zagrożeń (https://mapy.geoportal.gov.pl/iMapLite/KMZBPublic.html).
  6. Parking pomiędzy blokami przy ul. Widok 2 i 6 - w mpzp możliwa jest budowa parkingu nadziemnego do 13 m wysokości. Teren jednak należy do Spółdzielni Mieszkaniowej, więc to na niej spoczywa proces inwestycyjny.
  7. Parking wzdłuż al. Pokoju przy jezdni, przed linią drzew – realizacja parkingu w tym miejscu nie jest możliwa, gdyż teren został przeznaczony pod budowę ścieżki rowerowej. Inwestycja posiada finansowanie ze środków unijnych oraz pełną dokumentację projektową. W bieżącym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na roboty budowlane, których rozpoczęcie przewidziano na rok następny. Dodatkowo, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie dopuszcza w tym miejscu lokalizacji parkingu.

Rada Dzielnicy analizowała jednak wcześniej tę możliwość. Na podstawie przeprowadzonych szacunków z pomocą jednego z mieszkańców ustalono, że przy wariancie parkowania prostopadłego, które przy tak ruchliwej ulicy byłoby szalenie niebezpieczne, możliwe byłoby utworzenie około 65 miejsc postojowych po jednej stronie ulicy. Wariant parkowania skośnego lub równoległego pozwoliłby na wyraźnie mniejszą liczbę miejsc. Rada podejmowała próby interwencji w celu wstrzymania prac lub zmiany przebiegu ścieżki rowerowej, jednak działania te okazały się bezskuteczne.

Mieszkańcy zadeklarowali rozważenie zaskarżenia decyzji, a także podjęcia starań o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uchwalonego w 2021 r. w czym Radni z Dzielnicy II zobowiązali się pomóc.

7. Zakończenie

Spotkanie zakończono podsumowaniem dotychczasowych działań oraz zobowiązaniem Rady Dzielnicy do dalszego monitorowania sprawy i informowania mieszkańców o postępach.

Pobierz (.pdf):