Mieszkańcy Grzegórzek pytają - Prezydent odpowiada
Na spotkanie przyszło kilkaset osób

Mieszkańcy Grzegórzek pytają - Prezydent odpowiada

10 września 2024 r. odbyło się spotkanie otwarte prezydenta Aleksandra Miszalskiego z mieszkańcami Grzegórzek.

W spotkaniu uczetniczyli także zastępcy Prezydenta: Maria Klaman oraz Stanisła Mazur, a także dyrektorzy wydziałów Urzędu Miasta Krakowa i miejskich jednostek.
Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na pytania Mieszkańcców wraz z odpowiedziami.

Wykaz skrótów:

  • AU – Wydział Architektury i Urbanistyki
  • EK – Wydział Edukacji
  • GK – Wydział Gospodarki Komunalnej i Klimatu
  • GMK – Gmina Miejska Kraków
  • GS – Wydział Skarbu Miasta
  • IR – Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu
  • MCOO – Miejskie Centrum Obsługi Oświaty
  • MR – Biuro Przejmowania Mienia i Rewindykacji
  • PMK – Prezydent Miasta Krakowa
  • RMK – Rada Miasta Krakowa
  • SMMK – Straż Miejska Miasta Krakowa
  • ZDMK – Zarząd Dróg Miasta Krakowa
  • ZIS – Zarząd Infrastruktury Sportowej
  • ZRID – Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej
  • ZTP – Zarząd Transportu Miejskiego
  • ZZM – Zarząd Zieleni Miejskiej

Pytania:

  1. Jakie są plany dotyczące terenu estakady na Grzegórzkach? Kiedy i jak zostanie ten teren zagospodarowany? Jakie będą się z tym wiązały utrudnienia drogowe?
  2. Dlaczego mieszkańcy nie mogą korzystać ze szkolnej infrastruktury sportowej po godzinach funkcjonowania szkoły?
  3. Na ostatniej sesji Rady Dzielnicy została przyjęta uchwała do Prezydenta Miasta Krakowa o nasadzenia wzdłuż al. Powstania Warszawskiego, ponieważ ludzie korzystający z ogrodu botanicznego narzekają na hałas dochodzący z ulicy.
  4. Na południowych Grzegórzkach znajduje się park Grzegórzecki (5 ha), obok znajdują się 3 ha niezagospodarowanego terenu, gdzie miało powstać Centrum Muzyki (1/3 własności miasta, 2/3 własności województwa). Jakie są plany na zagospodarowanie parku Grzegórzeckiego i przylegającego do niego obszaru?
  5. Na południowych Grzegórzkach nie ma szkoły. Szkoła nr 38 jest szkołą dwuzmianową. Południowe Grzegórzki bardzo się rozbudowały, a nowa szkoła nie powstała. Czy jest plan budowy nowej szkoły w tym obszarze?
  6. Co z organizacją ruchu na ul. Żółkiewskiego? Już teraz jest problem z włączeniem się do ruchu do al. Powstania Warszawskiego, a ulica ta ma dodatkowo obsłużyć cztery nowe inwestycje. Mieszkańcy nie zgadzają się na to, aby ul. Zółkiewskiego miała połączenie z ul. Grzegórzecką, skoro już teraz ulica jest niewydolna.
  7. Umowa z PKP została podpisana na 10 lat. Cztery lata już minęły, w związku z czym istnieje ryzyko, że w tym terminie park Grzegórzecki nie powstanie. Czy jest planowana renegocjacja umowy z PKP, aby zapewnić powstanie parku w planowanym kształcie – od ul. Kopernika do stacji PKP Kraków Podgórze?
  8. Od kilku lat mieszkańcy zabiegają o utworzenie parku przy ul. Fabrycznej, zresztą zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Udało się w ramach budżetu obywatelskiego wybudować mały park, ale mieszkańcy chcieliby duży park „z prawdziwego zdarzenia”. Tereny, na których miałby powstać ten park, pozostają we własności PKP. Czy jest szansa na pozyskanie tych gruntów i wybudowanie parku przy ul. Fabrycznej?
  9. Nie udało się uzyskać zgody na budowę parkingu przy al. Pokoju po stronie numerów nieparzystych na Dąbiu. W związku z poszerzeniem strefy płatnego parkowania dużo samochodów spoza okolicy parkuje w tym obszarze. Jest tam sporo miejsc, gdzie byłoby możliwe wytyczenie parkingu bez uszczerbku dla zieleni. Czy jest możliwość ponownego rozpatrzenia sprawy??
  10. Czy jest możliwość budowy stacji SKA Kraków Dąbie? W związku z rozbudową dzielnicy  wydaje się to bardzo wskazane, zwłaszcza, że jest puste miejsce, gdzie taki przystanek mógłby powstać.
  11. Autobus nr 125 został zabrany. Czy jest szansa na nowy autobus, który dojedzie na Dąbie?
  12. Czy wydarzenia o charakterze kulturowym planowane w kościele na Wesołej będą konsultowane (terminowo i tematycznie) ze wspólnotą? Czy zostaną podtrzymane deklaracje, że teren ten nie będzie zbyty ani wymieniony?
  13. Prośba, aby nie przybliżać do zabytkowego centrum wysokiej i gęstej zabudowy (przykład ul. Kordylewskiego – jest plan, by postawić tam 12-piętrowe budynki). Ludzie kupowali mieszkania, bo była niska zabudowa, dużo zieleni i mieli widok na zabytkowe stare miasto, a jak te obiekty powstaną, stracą te benefity.
  14. Uczniowie techników przy ul. Rzeźniczej „niszczą życie” lokalnym mieszkańcom, bo młodzież pali papierosy i jest wulgarna. Rodzice muszą odprowadzać dzieci do szkoły, bo młodzież atakuje dzieci. Pani dyrektor powiedziała, że to nie jej sprawa, bo uczniowie są poza terenem szkoły.
  15. Ulica Dąbska - przedszkole nr 124 i żłobek nr 19 – brak bezpiecznej drogi do szkoły, brak nawet pobocza. Odpowiedzią na ten problem jest zawsze brak funduszy albo bardzo odległe terminy. Prezydent Stanisław Kracik odpisał, że na część są plany, ale nie ma funduszy, a część ma zostać zrealizowana przez dewelopera, który realizuje inwestycję w pobliżu.
  16. Problem na ul. Cystersów. Na Radzie Miasta Krakowa ma być głosowane „upublicznienie” tej drogi. Prośba o wytyczenie tam przejścia dla pieszych.
  17. Projekt ścieżki rowerowej w południowej części al. Pokoju istnieje od kilku lat, ale nie jest realizowany ze względu na brak funduszy. Czy jest możliwe chociaż punktowe jego realizowanie?
  18. Lewa strona od ul. Kordylewskiego – prośba o miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. W aktualnym planie dwa budynki o wysokości dostosowanej do aktualnej zabudowy, a w WZ-ce cztery wysokie wieżowce. Prośba o zdążenie z MPZP „Grzegórzki Centrum” przed pozwoleniem na budowę.
  19. Pytanie o komunikację na ul. Cystersów.
  20. Na ul. Kriegera i przy ul. Mogilskiej w kierunku ul. Nullo brakuje zjazdów dla wózków. Przez to matki z dziećmi idące po chodniku, muszą przenosić wózki. Problem występuje przy hotelu Ibis i przy biurowcu.
  21. Co z basenem odkrytym na ul. Eisenberga? Nie został dokończony i oddany do użytku.
  22. Na ul. Opolskiej koło ul. Łokietka jest buspas, a poza godzinami szczytu, autobus jeździ tam raz na 20 minut. Przez to kierowcy stoją w korkach albo jeżdżą drogami osiedlowymi.
  23. Jaki jest pomysł na nowe psie wybiegi?
  24. Na ul. Prochowej 14 ma powstać czteropiętrowy hotel. Droga nie będzie jednak miała wydolności, aby obsłużyć ruch związany z inwestycją.
  25. Na ul. Daszyńskiego brakuje kanalizacji. Czy da się coś z tym zrobić?
  26. Dlaczego boisko trawiaste przy alei Pokoju 16, obok Fitness Platinium, jest zamknięte dla dzieci spoza Akademii Piłkarskiej Grzegórzki?
  27. Dlaczego orliki szkolne w całym Krakowie są zamykane po zajęciach? Dzieci nie mogą  nich korzystać. Teraz trwa rozpoczęta budowa boiska przy Szkole Podstawowej nr 38 i mam nadzieję, że ono nie zostanie zamknięte.
  28. Czy jest możliwa pomoc finansowa dla klubu Garbarnia Kraków?
  29. Czy da się zabezpieczyć budynki przy ul. Skrzatów, w których dochodziło do podpaleń?
  30. W okolicy ul. Kordylewskiego pojawiają się lisy, które wychodzą z lasu. Jak można rozwiązać ten problem?

Odpowiedzi:

1. Jakie są plany dotyczące terenu estakady na Grzegórzkach? Kiedy i jak zostanie ten teren zagospodarowany? Jakie będą się z tym wiązały utrudnienia drogowe?

ZZM: Zarząd Zieleni Miejskiej jest w trakcie realizacji inwestycji parku Kolejowego na odcinku od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej. Planowane otwarcie parku to III kwartał 2025 r.

Na odcinku od ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej ZZM opracował projekt koncepcyjny, który został uzgodniony przez PKP PLK SA i stanowi załącznik do umowy użyczenia (zawartej 1 lipca 2023 r.) tego terenu dla GMK na okres 10 lat. Ze względu na brak środków finansowe dalsze prace projektowe zostały wstrzymane. Informujemy, że po ewentualnym przystąpieniu do realizacji w zakresie tej inwestycji nie przewiduje się utrudnień drogowych.

Ponadto ZZM jest w trakcie ukończenia uzyskiwania uzgodnień dla ścieżki pieszo-rowerowej wraz z małą architekturą i oświetleniem oraz projektem zieleni dla odcinka od nowo powstałego mostu nad Wisłą przez Zabłocie do ul. Powstańców. W założeniach harmonogramu do końca roku przewidujemy uzyskać prawomocne pozwolenie na budowę dla tej inwestycji. W planowanym na 2025 r. budżecie na ten cel wskazana została kwota o wysokości 4 mln zł.

Równocześnie informujemy, że na odcinku od ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej koncepcja układu ścieżki rowerowej jest opracowywana przez ZTP.

ZDMK: W tym rejonie jest planowane do realizacji zadanie inwestycyjne „Grzegórzki 2.0” w zakresie zagospodarowania terenu polegającego na wykonaniu nowej nawierzchni, budowie 40 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, w tym trzech dla osób niepełnosprawnych, instalacji elektrycznej, fontanny wraz z instalacją wodociągową i kanalizacyjną, obiektów małej architektury – ławek, koszy na śmieci, stojaków rowerowych, osłon pod drzewo wraz z projektem zieleni w miejscu publicznym na odcinku od wiaduktu PKP przy ul. Józefa Dietla do skrzyżowania ul. Grzegórzeckiej z ul. św Łazarza i ul. Metalowców.

Została opracowana wielobranżowa dokumentacja projektowa przez ZZM. Uzyskano pozwolenie konserwatorskie nr ZA.5142.09.2023 z 23 lutego 2023 r. Małopolskiego Konserwatora Zabytków. Uzyskano zgłoszenie robót budowlanych znak WI-II.7843.1.5.2023MY z 2 marca 2023 r. MUW (na teren zamknięty kolejowy). Uzyskano zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu w drodze decyzji nr AU-01-7.6743.2693.2022.EFI z 30 stycznia 2023 r.

Obecnie ZDMK przygotowuje się do podpisania protokołu przejęcia – przekazania dokumentacji projektowej. Jednostką odpowiedzialną za realizację robót budowlanych jest ZDMK. Szacowany koszt robót budowlanych 45 mln zł brutto.

Zadanie umieszczono na listach rankingowych inwestycji wnioskowanych o ujęcie w budżecie Miasta Krakowa na rok 2025 i Wieloletniej Prognozie Finansowej na kolejne lata. Powyższe działanie umożliwi organom GMK rozważenie zapewnienia finansowania dla tego zadania.

Zadanie pn. „Park Kolejowy” realizowane jest przez ZZM. Aktualnie w rejonie estakady nie wydano decyzji zezwalającej na zajęcie pasa drogowego. Zatwierdzenie zaś czasowej organizacji ruchu w związku z realizacją przedmiotowych inwestycji należy do kompetencji Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa jako reprezentującego organ zarządzający ruchem na drogach publicznych GMK.

2. Dlaczego mieszkańcy nie mogą korzystać ze szkolnej infrastruktury sportowej po godzinach funkcjonowania szkoły?

EK: Decyzję w zakresie udostępniania infrastruktury szkolnej podejmuje samodzielnie dyrektor szkoły na podstawie ustalonego na nieruchomości prawa trwałego zarządu, ustalając zasady i regulamin korzystania z obiektu, mając przy tym na uwadze zapewnienie bezpiecznych warunków korzystania z obiektu.

3. Na ostatniej sesji Rady Dzielnicy została przyjęta uchwała do Prezydenta Miasta Krakowa o nasadzenia wzdłuż al. Powstania Warszawskiego, ponieważ ludzie korzystający z ogrodu botanicznego narzekają na hałas dochodzący z ulicy.

ZZM: Po szczegółowej analizie istniejącej infrastruktury podziemnej ZZM informuje, że nie ma możliwości utworzenia szpaleru drzew wzdłuż ogrodzenia ogrodu botanicznego od strony al. Powstania Warszawskiego z uwagi na potrzebę zachowania niezbędnych odległości od istniejącej infrastruktury podziemnej: sieci światłowodowej, sieci elektroenergetycznej, sieci cieplnej, magistrali wodociągowej oraz kanalizacyjnej.

Możliwe byłoby natomiast posadzenie w tej lokalizacji krzewów, które również mogą tworzyć zielony, wielowarstwowy ekran akustyczny. W tym celu konieczne byłoby opracowanie projektu zagospodarowania terenu i uzgodnienie go w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków. Na chwilę obecną ZZM nie realizuje takiego zadania, nie ma również przyznanych środków na ten cel w budżecie Miasta Krakowa.

4. Na południowych Grzegórzkach znajduje się park Grzegórzecki (5 ha), obok znajdują się 3 ha niezagospodarowanego terenu, gdzie miało powstać Centrum Muzyki (1/3 własności miasta, 2/3 własności województwa). Jakie są plany na zagospodarowanie parku Grzegórzeckiego i przylegającego do niego obszaru?

AU: Odnośnie budowy Centrum Muzyki w rejonie parku Grzegórzeckiego informujemy, że została wydana decyzja o pozwoleniu na budowę nr 1234/6740.1/2023 znak: AU-01-2.6740.1.86.2023.EPI z 2 listopada 2023 r. dla inwestycji: „Budowa budynku nauki Akademii Muzycznej z garażem podziemnym, parkingiem naziemnym, zagospodarowaniem terenu, z niezbędną infrastrukturą techniczną i drogową na dz. nr 173/21 i 173/17 obr. 17 Śródmieście przy ul. Skrzatów w Krakowie”. Inwestorem powyższej decyzji jest Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego. Realizacja inwestycji zależna jest od gotowości i planów inwestora. Decyzja o pozwoleniu na budowę jest ostateczna, zatem inwestor posiada prawa do realizacji inwestycji.

ZZM: Teren parku Grzegórzeckiego jest częściowo utrzymywany w ramach zadań bieżących. Na terenie parku zostały już wykonane niezbędne prace rozbiórkowe obiektów kubaturowych, pozostają jeszcze rozbiórki elementów starej infrastruktury technicznej, zbiornik pożarowy, inne zbiorniki podziemne. Na terenie całego parku został zrobiony przegląd drzew oraz niezbędne prace pielęgnacyjne i wycinki niebezpiecznych drzew. Teren jest udostępniony do użytkowania. Zakres oświetlenia jest ujęty w podstawowym zakresie budowy parku Grzegórzeckiego i zaplanowany do wykonania razem z innymi pracami budowlanymi. Po zabezpieczeniu środków w budżecie miasta w wysokości 200 tys. zł na 2025 rok (kwota niezbędna do ukończenia prac projektowych i uzyskania pozwolenia na budowę) oraz kwot na kolejne lata – 2026: 8 mln zł i 2027: 4,5 mln zł – park będzie gotowy w 2027 r. W chwili obecnej ZZM nie ma planów na zagospodarowanie terenu, na którym miało powstać Centrum Muzyki.

GS: W wyniku umów zamiany nieruchomości zawartych w latach 2017–2019 GMK jest wyłącznym właścicielem działek nr 173/18, 173/19 i 173/20 położonych w obrębie S-17 jedn. ewid. Śródmieście o łącznej powierzchni 5,3239 ha przewidzianych pod park Grzegórzecki oraz jest współwłaścicielem w udziale wynoszącym 33/100 częsci (67/100 cz. przysługuje Województwu Małopolskiemu) we współwłasności działek nr 173/15 i nr 173/16 obr. S-17 jedn. ewid. Śródmieście o łącznej pow. 2,9290 ha, które przewidziane były w przeszłości pod budowę Centrum Muzyki, obecnie w zarządzie ZZM. Działki nr 173/18, 173/19 i 173/20 obr. S-17  Śródmieście, na których planowany jest park Grzegórzecki, znajdują się w zarządzie ZZM, na zlecenie którego dla przedmiotowych działek opracowany został projekt zagospodarowania terenu dla parku Grzegórzeckiego.

Od 2018 r. pomiędzy Gminą Miejską Kraków a Województwem Małopolskim prowadzone są rozmowy w sprawie pozyskania przez GMK terenu przy ul. Czerwone Maki pod lokalizację szkoły oraz terenów przeznaczonych pod zieleń i drogi, tj. działek nr 232/1, 232/3, 10/3 i 10/4 obr. P-42 jedn. ewid. Podgórze. W zamian za grunty w rejonie ul. Czerwone Maki GMK przeniesie na rzecz województwa zabudowaną nieruchomość przy ul. Nadwiślańskiej 4b na potrzeby instytucji kultury podległej Województwu Małopolskiemu, tj. Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka”, działkę nr 55/4 obr. P-13 jedn. ewid. Podgórze przy ul. Nadwiślańskiej, stanowiącej drogę dojazdową do budynku „Cricoteki”, udział GMK we współwłasności działek nr 173/15 i nr 173/16 obr. S-17 jedn. ewid. Śródmieście (pozostałym współwłaścicielem przedmiotowych nieruchomości jest Województwo Małopolskie). Aktualnie uzgadniany jest przebieg drogi służebnej do terenu, który pozostanie po dokonaniu zamiany w zasobie Województwa Małopolskiego oraz warunki finansowe transakcji.

Z uwagi na postulaty mieszkańców Grzegórzek odnośnie zagospodarowania nieruchomości w rejonie ul. Skrzatów, pismem z 23 września 2024 r. prezydent  Krakowa Aleksander Miszalski zwrócił się do marszałka Województwa Małopolskiego  Łukasza Smółki o poinformowanie o aktualnych planach Województwa Małopolskiego w stosunku do działek nr 173/15 i 173/16 obr. S-17 jedn. ewid. Śródmieście, w kontekście postulatów mieszkańców dotyczących ograniczenia wycinki drzew i powiększenia terenów zielonych.

5. Na południowych Grzegórzkach nie ma szkoły. Szkoła nr 38 jest szkołą dwuzmianową. Południowe Grzegórzki bardzo się rozbudowały, a nowa szkoła nie powstała. Czy jest plan budowy nowej szkoły w tym obszarze?

MCOO: Zgodnie z art. 39 ust. 1 i 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe sieć publicznych szkół podstawowych powinna być zorganizowana w sposób umożliwiający wszystkim dzieciom spełnienie obowiązku szkolnego z uwzględnieniem tego, aby droga dziecka do szkoły nie przekraczała 3 kilometrów w przypadku uczniów klas I–IV lub 4 kilometrów w przypadku uczniów klas V–VIII.

Na obszarze Grzegórzek wskazanym na spotkaniu przez mieszkańców oprócz Szkoły  Podstawowej nr 38 (ul. Francesco Nullo 23) znajdują się Szkoła Podstawowa nr 10 (ul. ks. Franciszka Blachnickiego 1), Szkoła Podstawowa nr 18 (ul. Półkole 11) oraz Szkoła Podstawowa nr 39 (ul. Stanisława Jachowicza 5). GMK jako organ prowadzący te jednostki oświatowe powinna przeprowadzić analizę i ewentualną zmianę ich obwodów w celu racjonalnego i optymalnego wykorzystania poszczególnych budynków.

Ponadto w 2022 r. na zlecenie MCOO został opracowany program funkcjonalno-użytkowy budowy szkoły podstawowej na potrzeby ponad 400 uczniów w systemie jednozmianowym w rejonie ulic Dekerta i Portowej (w sąsiedztwie południowego obszaru Grzegórzek), wykorzystujący w maksymalny sposób działkę, na której ma  być zlokalizowana. Planowana powierzchnia użytkowa budynku wynosi ok. 9,1 tys. m2 (przy całkowitej powierzchni ok. 13,5 tys. m2).

Zakres rzeczowy inwestycji obejmuje m.in.:

  • 16 sal lekcyjnych, w tym pracownie: komputerowa, fizyczna, chemiczna, plastyczna
  • salę gimnastyczną wraz z salą fitness i szatniami
  • dwie świetlice
  • bibliotekę z czytelnią
  • gabinety: stomatologa i lekarza/pielęgniarki
  • jadalnię wraz zapleczem kuchennym
  • pokój nauczycielski wraz z zapleczem
  • pomieszczenia socjalne
  • garaż podziemny
  • zagospodarowanie terenu (drogi, chodniki, parking, mała architektura, plac zabaw, siłownia zewnętrzna).

Środki finansowe na jej realizację w wysokości 75 169 900 zł zostały ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej, w tym:

  • 2025 r. – 169 900 zł
  • 2026 r. – 2 000 000 zł
  • 2027 r. – 18 000 00 zł
  • 2028 r. – 25 000 000 zł
  • 2029 r. – 30 000 000 zł.

EK: Problem przepełnienia Szkoły Podstawowej nr 38 wynika ze wzrastającej liczby dzieci zamieszkałej w jej obwodzie. Szkoła ma obowiązek przyjąć każdego ucznia, który mieszka w obwodzie szkoły.

W celu ograniczenia przepełnienia Szkoły Podstawowej nr 38, w uchwale nr CIV/2829/23 Rady Miasta Krakowa z 25 stycznia 2023 r., zmieniającej uchwałę nr XII/201/19 w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez GMK oraz określenia granic obwodów publicznych szkół podstawowych w Krakowie, zostały wprowadzone zmiany w obwodzie Szkoły Podstawowej nr 38 oraz Szkoły Podstawowej nr 10. Zmiany wynikały z porozumienia dyrektorów tych szkół i polegały na zmniejszeniu obwodu Szkoły Podstawowej nr 38 a zwiększeniu obwodu Szkoły Podstawowej nr 10

6. Co z organizacją ruchu na ul. Żółkiewskiego? Już teraz jest problem z włączeniem się do ruchu do al. Powstania Warszawskiego, a ulica ta ma dodatkowo obsłużyć cztery nowe inwestycje. Mieszkańcy nie zgadzają się na to, aby ul. Zółkiewskiego miała połączenie z ul. Grzegórzecką, skoro już teraz ulica jest niewydolna.

AU: Do Wydział Architektury i Urbanistyki został złożony wniosek o pozwolenie na rozbudowę drogi (poszerzenie chodnika), znak sprawy AU-01-6.6740.9.43.2023.IRE. Wniosek ten został pozostawiony bez rozpoznania wobec nieuzupełnienia braków formalnych. Wniosek złożony zgodnie z umową ZDMK z inwestorem zastępczym spółką Orion Zacisze sp. z o.o.

W zakresie umowy była przewidziana budowa zjazdu z drogi publicznej oraz przebudowa niezbędnej infrastruktury. Ten sam zakres prac drogowych był objęty także wnioskiem o pozwolenie na budowę inwestycji kubaturowej, znak sprawy AU-01-2.6740.1.18.2023.EPI. Pozwolenie na budowę zostało wydane 2 listopada 2023 r., decyzja nr 1235/6740.1/2023. Decyzja stała się ostateczna 3 listopada 2023 r.

IR: Uzgadnianie obsługi komunikacyjnej inwestycji leży po stronie ZDMK. W wydanej opinii IR-01.7211.117.2022.3 Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu wskazał na możliwość obsługi zarówno od strony ul. Żółkiewskiego jak również przez drogę KDD.17.

ZDMK: Zgodnie z prawem administracyjnym opinia do koncepcji obsługi komunikacyjnej nie stanowi decyzji administracyjnej. Ustalenie stron w toku postępowania (zgodnie z art. 28 kodeksu postępowania administracyjnego) należy przyjąć tylko i wyłącznie w przypadku postępowania administracyjnego, które kończy się wydaniem decyzji administracyjnej.

Do chwili obecnej został dopuszczony I etap inwestycji kubaturowej na działkach 54 i 55 obr. 63 jedn. ewid. Śródmieście obejmującej budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami w parterze z garażem wielostanowiskowym podziemnym, która będzie obsługiwana poprzez projektowany zjazd z ul. Żółkiewskiego. Dla tego etapu przewidzianych zostało około 12 miejsc postojowych.

Nadal trwa zaś rozpatrywanie sposobu obsługi komunikacyjnej dla II etapu inwestycji kubaturowej (w ramach którego inwestor przewiduje budowę 65 miejsc postojowych), dla którego rozpatrywana jest również obsługa od zachodniej strony terenu inwestycji, tj. poprzez drogę oznaczoną symbolem KDD.17 w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obszaru „Wesoła – Rejon ulicy Kopernika”.

Ze względu na nieuregulowany stan prawny gruntów, na których ma przebiegać przyszła droga KDD.17 inwestycja będzie realizowana poprzez procedurę ZRID. Jednocześnie ZDMK wnioskuje, żeby obsługa komunikacyjna planowanego budynku mieszkalnego (II etap) odbywała się właśnie poprzez wybudowaną drogę KDD.17.

Odnośnie organizacji ruchu (ewentualnych zmian) jak również efektywności oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego rozwiązań geometrycznych dróg publicznych winien wypowiedzieć się Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa jako reprezentujący organ zarządzający ruchem na drogach publicznych GMK.

7. Umowa z PKP została podpisana na 10 lat. Cztery lata już minęły, w związku z czym istnieje ryzyko, że w tym terminie park Grzegórzecki nie powstanie. Czy jest planowana renegocjacja umowy z PKP, aby zapewnić powstanie parku w planowanym kształcie – od ul. Kopernika do stacji PKP Kraków Podgórze?

ZZM: Tak, planowana jest renegocjacja umowy z PKP, która wydłuży okres dzierżawy.

8. Od kilku lat mieszkańcy zabiegają o utworzenie parku przy ul. Fabrycznej, zresztą zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Udało się w ramach budżetu obywatelskiego wybudować mały park, ale mieszkańcy chcieliby duży park „z prawdziwego zdarzenia”. Tereny, na których miałby powstać ten park, pozostają we własności PKP. Czy jest szansa na pozyskanie tych gruntów i wybudowanie parku przy ul. Fabrycznej?

ZZM: Pozostające w użytkowaniu wieczystym PKP działki nr 503/33, 503/34, 503/35 obręb 5 jednostka ewidencyjna Śródmieście (przed podziałem nr 503/31) zostały objęte wnioskiem o pozyskanie na rzecz GMK w zakresie przeznaczenia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obszaru „Cystersów” pod tereny zieleni urządzonej i tereny ciągu pieszo-rowerowego, z towarzyszącą zielenią urządzoną (wniosek z 2018 r.). Dodatkowo w 2021 r. pozytywnie zaopiniowano koncepcję pozyskania działki nr 503/35 (wówczas w przeznaczeniu pod tereny zabudowy usług publicznych – oświaty i kultury) w związku z podjęciem działań inwestycyjnych w ramach projektu „Ogrodu Krakowian”, a tym samym istotnej zmianą zagospodarowania tego terenu.

Pismem z 16 lutego 2022 r. znak NG.620.1.3.22.MG2 wystąpiono również o nabycie działki nr 503/30 obręb 5 Śródmieście (współwłasność PKP i osób fizycznych), wniosek podtrzymano w piśmie z 4 kwietnia 2022 r.

W związku ze zmianą przeznaczenia wynikającą z uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Fabryczna” pismem z 25 kwietnia 2024 r. ponownie ZZM wyraził pozytywne stanowisko do zakupu w zakresie:

  • działki nr 503/33, gdzie nowo ustalone przeznaczenie dla części działki (teren komunikacji pieszo-rowerowej) jest analogiczne z poprzednim (teren wydzielonego ciągu pieszo-rowerowego)
  • działki nr 503/35, dla której poprzednie przeznaczenie pod tereny zabudowy usług publicznych – oświaty i kultury zastąpiono przeznaczeniem pod tereny zieleni urządzonej dla zasadniczej części oraz terenami usług (ok. 15 proc. powierzchni).

GS: Zawarcie umowy zamiany nieruchomości pomiędzy GMK a PKP SA i pozyskanie m.in. terenu przy ul. Fabrycznej celem wybudowania parku uzależnione jest od uzgodnienia warunków finansowych dokonania przedmiotowej transakcji, uzyskania stosownych zgód organów nadzorczych PKP SA oraz GMK (opinie merytorycznych komisji Rady Miasta Krakowa oraz zarządzenie PMK), zabezpieczenia w budżecie Miasta Krakowa środków finansowych na cele ewentualnej dopłaty ze strony GMK z tytułu różnicy wartości nieruchomości zamiennych oraz na pokrycie należnego podatku VAT.

16 września 2024 r. został przekazany do PKP SA projekt trójstronnej umowy dotyczącej sporządzenia operatów szacunkowych dla działek zamiennych, podpisany przez dyrektora Wydziału Skarbu Miasta. Podpisanie tej umowy przez przedstawiciela PKP SA oraz rzeczoznawcę majątkowego pozwoli na uzyskanie operatów szacunkowych dla nieruchomości mających być przedmiotem zamiany (termin wykonania operatów został uzgodniony na trzy tygodnie od daty podpisania umowy). Operaty te stanowić będą podstawę do uzgodnienia warunków finansowych pozyskania m.in. terenu przy ul. Fabrycznej. 

9. Nie udało się uzyskać zgody na budowę parkingu przy al. Pokoju po stronie numerów nieparzystych na Dąbiu. W związku z poszerzeniem strefy płatnego parkowania dużo samochodów spoza okolicy parkuje w tym obszarze. Jest tam sporo miejsc, gdzie byłoby możliwe wytyczenie parkingu bez uszczerbku dla zieleni. Czy jest możliwość ponownego rozpatrzenia sprawy?

MR: Działki nr: 297, 418, 307, 308,309, 313, 314,315, 317, 318, 321, 324, 331, 332, 333, 334, 338, 344, 328, jedn ewid. S-16, Śródmieście, stanowią już własność Skarbu Państwa, zaś w ewidencji gruntów i budynków ujawniony jest dodatkowo podmiot pn. Dyrekcja Budowy Osiedli Robotniczych Kraków – Miasto, przy którym widnieje wpis „inny rodzaj władania” (w księdze wieczystej takiego wpisu nie ma).

Jak ustalono, podmiot ten powołany został dekretem Ministra Odbudowy z 26 kwietnia 1948 r. o Zakładzie Osiedli Robotniczych i jako zakład państwowy podlegał Ministrowi Odbudowy. Podmiot został zlikwidowany 1 stycznia 1951 r. na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 30 grudnia 1950 r. o organizacji władz i instytucji w dziedzinie budownictwa. Art. 9 ust. 2 tej ustawy stanowi, że majątek Zakładu Osiedli Robotniczych i Dyrekcji Osiedli Robotniczych staje się majątkiem Skarbu Państwa.

Wobec powyższego, fakt widnienia tego podmiotu w ewidencji gruntów i budynków nie stanowi przeszkody dla prowadzenia działań na wskazanych działkach, z uwagi na przejście jego majątku na Skarbu Państwa z mocy ustawy, tym samym działki nie wymagają regulacji stanu prawnego. Wskazane byłoby jedynie wykreślenie tego podmiotu z ewidencji gruntów i budynków jako podmiotu zlikwidowanego.

AU: Wydział Architektury i Urbanistyki nie posiada wiedzy o planach realizacji parkingu przy al. Pokoju. Nie wpłynęły jakiekolwiek wnioski w tym zakresie.

IR: Po stronie południowej al. Pokoju procedowane jest zadanie budowy drogi dla rowerów od ronda Grzegórzeckiego do ronda 308 Dywizjonu. Przygotowanie i realizacja inwestycji pozostaje w kompetencjach ZDMK i to ta jednostka powinna uwzględnić potrzebę wykonania miejsc postojowych.

ZDMK: Obecnie ZDMK nie opracowuje dokumentacji projektowej dotyczącej „Budowy parkingu wzdłuż alei Pokoju na Dąbiu”. W związku z opracowywaną dokumentacją projektową dla zadania umieszczonego w Programie Budowy Ścieżek Rowerowych pn.: „Budowa drogi dla rowerów wzdłuż południowej strony al. Pokoju” (aktualnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla przedmiotowego zadania – planowane zakończenie prac listopad 2024 r.; realizacja robót budowlanych w roku 2025) na odcinku od ul. Ofiar Dąbia do ul. Widok na wysokości budynków nr 37, 17, 41, 43, 45, nie ma możliwości lokalizacji parkingu ze względu na kolizję z istniejącymi drzewami i przebiegiem ścieżki rowerowej w pasie istniejącej zieleni.

Potencjalnie jest możliwość lokalizacji miejsc postojowych do parkowania równoległego na terenie zielonym wzdłuż alei Pokoju na wysokości budynków nr 22, 24, 26, 28, 30, o ile lokalizacja miejsc parkingowych wraz z chodnikiem do ich obsługi nie będzie kolidowała z istniejącymi drzewami. Konieczne będzie opracowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie stosownej decyzji administracyjnej.

Z uwagi na powyższe ZDMK umieścił na liście rankingowej zadań wnioskowanych o ujęcie w budżecie Miasta Krakowa na rok 2025 oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata następne zadanie dotyczące budowy parkingu wzdłuż alei Pokoju na odcinku od ul. Francesco Nullo do ul. Widok na lata 2025–2027: opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem stosownej decyzji umożliwiającej realizację robót budowlanych to lata 2025–2026 (finansowanie w 2025 r. – 100 000 zł, w 2026  r.– 300 000 zł) realizacja zaś robót budowlanych planowana jest w 2027 r. – kwota 15 000 000 zł. Powyższe działanie umożliwi organom GMK rozważenie zapewnienia finansowania dla tego zadania. Niemniej jednak przyznanie środków finansowych w budżecie Miasta Krakowa na rok 2025 oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata kolejne, umożliwiających realizację przedmiotowego zadania, uzależnione będzie od możliwości finansowych GMK oraz decyzji RMK.

10. Czy jest możliwość budowy stacji SKA Kraków Dąbie? W związku z rozbudową dzielnicy wydaje się to bardzo wskazane, zwłaszcza, że jest puste miejsce, gdzie taki przystanek mógłby powstać.

GK: Rada Miasta Krakowa 27 września 2023 r. zwróciła się (poprzez rezolucję) do Ministra Infrastruktury oraz Zarządu Województwa Małopolskiego z apelem o rozbudowę systemu kolei aglomeracyjnej na terenie miasta Krakowa. Zawnioskowano w niej między innymi o włączenie w system kolei aglomeracyjnej linii kolejowej nr 100 (małej obwodnicy kolejowej Krakowa) i budowę w jej przebiegu następujących przystanków: Kraków Olsza wraz z przejściem podziemnym pomiędzy ul. Lotniczą a ul. Chałupnika/Raciborskiego, Kraków Dąbie oraz Kraków ul. Dekerta.

Niezależnie od tego planowane jest przeprowadzenie prac studialnych w ścisłej współpracy z PKP PLK SA (zarządcą infrastruktury kolejowej). Przeprowadzenie analiz wskaże możliwość i zasadność realizacji przystanków kolejowych na linii kolejowej nr 100 na odcinku Kraków Łobzów – Kraków Płaszów, m. in. przystanku Kraków Dąbie.

11. Autobus nr 125 został zabrany. Czy jest szansa na nowy autobus, który dojedzie na Dąbie?

ZTP: Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie planuje utworzenie linii autobusowej łączącej os. Złocień z „Dworcem Głównym Wschód” przez ulice Ofiar Dąbia, al. Pokoju, Fabryczną i Cystersów. Uruchomienie linii będzie mogło mieć miejsce dopiero po rozpoczęciu obowiązywania nowej umowy przewozowej z operatorem Mobilis Sp. z o.o. Spowoduje to zwolnienie części pojazdów u drugiego operatora, tj. Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie, które będą mogły być kierowane do obsługi innych linii autobusowych.

12. Czy wydarzenia o charakterze kulturowym planowane w kościele na Wesołej będą konsultowane (terminowo i tematycznie) ze wspólnotą? Czy zostaną podtrzymane deklaracje, że teren ten nie będzie zbyty ani wymieniony?

GS: 8 listopada 2019 r. GMK zawarła umowę notarialną kupna–sprzedaży na mocy której, stała się właścicielem m.in. nieruchomości, na której usytuowany jest budynek kościelny oraz klasztor (ówczesna działka nr 12/19 obr. 52 Śródmieście). Od 25 maja 2021 r. właścicielem tej działki oraz budynku kościoła jest Agencja Rozwoju Miasta sp. z o.o.

13. Prośba, aby nie przybliżać do zabytkowego centrum wysokiej i gęstej zabudowy (przykład ul. Kordylewskiego – jest plan, by postawić tam 12-piętrowe budynki). Ludzie kupowali mieszkania, bo była niska zabudowa, dużo zieleni i mieli widok na zabytkowe Stare Miasto, a jak te obiekty powstaną, stracą te benefity.

AU: Wydanie pozytywnej decyzji pozwolenia na budowę jest możliwe wyłącznie wówczas, gdy projektowana inwestycja jest zgodna z zapisami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Intensywność i wysokość ewentualnej zabudowy zależna jest zatem od zapisów miejscowego planu.

W przypadku braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego inwestor przed wystąpieniem z wnioskiem o uzyskanie decyzji pozwolenia na budowę winien legitymować się ostateczną decyzją o ustaleniu warunków zabudowy. Wydanie decyzji o ustaleniu warunków zabudowy następuje w oparciu o przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz odpowiednie rozporządzenia. Organ w ramach prowadzonych w tym celu postępowań administracyjnych nie ocenia celowości i zasadności zamierzenia inwestycyjnego. Nie może również narzucać inwestorowi konkretnych rozwiązań projektowych wedle swojego uznania. Bada jedynie zgodność inwestycji z warunkami określonymi w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Regulacja zawarta w treści art. 56 w zw. z art. 64 ust 2 wyżej wymienionej ustawy jednoznacznie wskazuje, że decyzja o warunkach zabudowy jest decyzją związaną, a wydanie decyzji pozytywnej zależne jest jedynie od stwierdzenia, że inwestycja pozostaje w zgodzie z przepisami ustawy i z unormowaniami przewidzianymi w przepisach szczególnych oraz czyni zadość warunkom formalnym. Natomiast bez wpływu na wynik postępowania pozostają osobiste odczucia względem planowanej zmiany zagospodarowania terenu, wynikające z przekonań osób biorących udział w sprawie, prowadzących ją urzędników, polityki przestrzennej miasta lub oczekiwań lokalnych społeczności.

Rodzaj zabudowy determinuje określona w art. 61 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zasada dobrego sąsiedztwa, która – najkrócej rzecz ujmując – uzależnia zmianę w zagospodarowaniu terenu od dostosowania się do cech zabudowy i zagospodarowania terenów sąsiednich. Zasada dobrego sąsiedztwa wymaga dostosowania nowej zabudowy do wyznaczonych przez zastany w danym miejscu stan dotychczasowej zabudowy. Nowa zabudowa powinna odpowiadać charakterystyce urbanistycznej (kontynuacja funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, linii zabudowy i intensywności wykorzystania terenu) i architektonicznej (gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych) zabudowy już istniejącej.

Zatem w przypadku położenia działki inwestowanej pośród nieruchomości charakteryzujących się „wysoką i gęstą zabudową”, to zabudowa ta staje się wyznacznikiem ustalania warunków dla nowej zabudowy. Kwestie takie jak widok na Stare Miasto, czy też komfort życia sąsiadów wynikający z dużej ilości otaczającej zieleni – nie podlegają badaniu w myśl ustawy. Kierowanie się tymi argumentami stanowiłoby niedopuszczalną i nieuargumentowaną prawnie ingerencję w ustawowe prawo domagania się przez każdą osobę o ustalenia warunków zabudowy po spełnieniu wskazanych ustawą wymogów.

14. Uczniowie techników przy ul. Rzeźniczej „niszczą życie” lokalnym mieszkańcom, bo młodzież pali papierosy i jest wulgarna. Rodzice muszą odprowadzać dzieci do szkoły, bo młodzież atakuje dzieci. Pani dyrektor powiedziała, że to nie jej sprawa, bo uczniowie są poza terenem szkoły.

SMMK: Funkcjonariusze Straży Miejskiej Miasta Krakowa, oddziału I Śródmieście, prowadzą obecnie wzmożone kontrole rejonu Zespołu Szkół Rzemiosła i Przedsiębiorczości przy ul. Rzeźniczej 4, ukierunkowane na ujawnianie czynów zabronionych popełnianych przez młodzież szkolną. Kontrolą objęty jest rejon wokół szkoły i budynków przyległych. Podczas prowadzonych kontroli zaobserwowano, że podczas przerw pomiędzy lekcjami młodzież opuszcza teren szkoły, wychodząc na ulicę, a po jej zakończeniu wraca do budynku. To właśnie głównie w czasie przerw można zaobserwować stojące grupy młodzieży, które palą papierosy.

Funkcjonariusze przeprowadzili rozmowę z dyrekcją placówki na temat gromadzącej się młodzieży i mogących występować z tego tytułu uciążliwości dla okolicznych mieszkańców.

W bieżącym roku podczas kontroli umundurowani strażnicy nie ujawnili przypadków zaśmiecania, agresji, ataków na inne osoby czy też zachowań wulgarnych, związanych z młodzieżą szkolną, gromadzącą się w rejonie szkoły.

15. Ulica Dąbska – przedszkole nr 124 i żłobek nr 19 – brak bezpiecznej drogi do szkoły, brak nawet pobocza. Odpowiedzią na ten problem jest zawsze brak funduszy albo bardzo odległe terminy. Prezydent Stanisław Kracik odpisał, że na część są plany, ale nie ma funduszy, a część ma zostać zrealizowana przez dewelopera, który realizuje inwestycję w pobliżu.

AU: Wydział Architektury i Urbanistyki nie posiada wiedzy o planach realizacji pobocza prowadzącego do szkoły i żłobka przy ul. Dąbskiej. Niemniej informujemy, że do AU wpłynęło zgłoszenie AU-01-7.6743.773.2024.PKR z 17 czerwca 2024 r. dotyczące zamiaru wykonywania robót budowlanych polegających na remoncie drogi ul. Zwycięstwa (w rejonie budynku nr 22) w zakresie wymiany obrzeża chodnikowego oraz wymiany nawierzchni chodnika, teren inwestycji: działka ewidencyjna nr 414 obr. S-16 jedn. ewid. Śródmieście.

Dla terenu przed żłobkiem nr 19 na wniosek GMK została wydana decyzja nr 1056/6740.1/2022 z 25 sierpnia 2022 r. o pozwoleniu na budowę dla inwestycji pn. „Budowa miejsc postojowych dla samochodów osobowych, budowa chodnika oraz odtworzenie nawierzchni jezdni wraz z budową wpustu deszczowego i przykanalika kanalizacji opadowej, przekładką hydrantu oraz zabezpieczeniem istniejącej infrastruktury – kabli elektroenergetycznych rurami osłonowymi”, znak sprawy AU-01-6.1.725.2022.JZI.

Kolejno 2 czerwca 2017 r. na wniosek GMK – Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu została wydana decyzja nr 931/6740.1/2017 o pozwoleniu na budowę dla inwestycji pn. : Budowa drogi dojazdowej do żłobka nr 19, jezdni manewrowej, chodników wraz z odwodnieniem – budową kanalizacji deszczowej oraz budową i przebudową sieci elektroenergetycznej sN na dz. nr 105/1, 102/2, 379, 378 obr. 16 Śródmieście przy ul. Jachowicza.

IR: Opracowane są dwa projekty stałej organizacji ruchu, poprawiające bezpieczeństwo pieszych (wprowadzenie progów i strefy ograniczonej prędkości do 30 kilometrów na godzinę). Zostały one przekazane do ZDMK celem realizacji. Po spotkaniu z mieszkańcami (z końcem sierpnia) opracowano projekt regulujący parkowanie od ul. Zwycięstwa do torów kolejowych – czeka na opinię ZDMK i Rady Dzielnicy II Grzegórzki. Ponadto wykonanie brakujących elementów infrastruktury, tj. chodników, stanowi zadanie inwestycyjne realizowane przez ZDMK.

ZDMK: Na mocy umowy deweloperskiej nr 1090/ZIKiT/2017 z 25 sierpnia 2017 r. została uzyskana decyzja Prezydenta Miasta Krakowa nr 7/6740.4/2019 z 18 marca 2019 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla odcinka ul. Dąbskiej (długość ok 272 m) od północnej krawędzi działki nr 226/1 obr. 16 Śródmieście (okolica punktu adresowego ul. Dąbska 11) do zachodniej krawędzi działki nr 50/7 obr. 16 Śródmieście (okolice punktów adresowych ul. Dąbska 18 i 19). Wymieniona wyżej umowa zobowiązywała również inwestora do rozbudowy odcinka ul. Dąbskiej (długość ok 52 m) od północnej krawędzi działki nr 226/1 obr. 16 Śródmieście (okolica puntu adresowego ul. Dąbska 11) do mniej więcej południowej krawędzi działki nr 51/21 obr. 16 Śródmieście. Inwestor wywiązał się z zobowiązań wynikających z umowy nr 1090/ZIKiT/2017.

Dodatkowo informujemy, że ZDMK podpisał umowę nr 164/U/ZDMK/2024 z 28 marca 2024 r., na mocy której inwestorzy, którzy mają zamiar realizować swoje inwestycje niedrogowe w bliskim sąsiedztwie ul. Dąbskiej, zostali zobowiązani do rozbudowy dalszego odcinek ul. Dąbskiej (długość ok 220 m) od mniej więcej południowej krawędzi działki nr 51/21 obr. 16 Śródmieście do zachodniej krawędzi działki nr 50/7 obr. 16 Śródmieście (okolice punktów adresowych ul. Dąbska 18 i 19), również na podstawie uzyskanej wcześniej decyzji Prezydenta Miasta Krakowa nr 7/6740.4/2019. Tym samym, o ile inwestorzy uzyskają pozwolenia na budowę dla swoich inwestycji kubaturowych, rozbudowa ul. Dąbskiej zostanie zrealizowana na całym brakującym odcinku dla którego została wcześniej uzyskana decyzja ZRID z 18 marca 2019 r. Zawarcie umowy z inwestorem (inwestycji niedrogowej) nie przesądza o jej realizacji.

W chwili obecnej w ramach umowy nr 660/ZDMK/2021 z 10 czerwca 2021 r., zawartej z firmą Projektanci, wykonywane jest zadanie pn.: „Rozbudowa ul. Dąbskiej – opracowanie dokumentacji projektowej”. Zakres obejmuje kompleksową rozbudowę ulicy Dąbskiej (wraz z chodnikiem) na odcinku od przejazdu kolejowego (rejon wjazdu do dawnej Plazy) do ul. Kosynierów/Zwycięstwa (dł. ok. 250 m) z zapewnieniem prawidłowych warunków odwodnienia i oświetlenia oraz uzyskanie stosownych dokumentów formalno-prawnych warunkujących wykonanie robót budowlanych. Brak miejsca na wydzielenie osobnej ścieżki rowerowej na tym odcinku. W najbliższym czasie planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Dopiero po uzyskaniu ostatecznej decyzji i po uzyskaniu środków finansowych, możliwa będzie realizacja tej inwestycji.

ZDMK zawnioskował o zapewnienie stosownych środków finansowych umożliwiających dalszą realizację rzeczonego zadania. Powyższe działanie umożliwi organom GMK rozważenie zapewnienia finansowania dla tego zadania. Niemniej jednak, przyznanie środków finansowych w budżecie Miasta Krakowa na rok 2025 oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata kolejne, umożliwiających realizację przedmiotowego zadania, uzależnione będzie od możliwości finansowych GMK oraz decyzji RMK.

16. Problem na ul. Cystersów. Na Radzie Miasta Krakowa ma być głosowane „upublicznienie” tej drogi. Prośba o wytyczenie tam przejścia dla pieszych.

IR: RMK przegłosowała uchwałę o zaliczeniu odcinka ul. Cystersów do kategorii dróg publicznych. W związku z tym, opracowywany jest projekt stałej organizacji ruchu. Będzie on zawierał również konieczność wyznaczenia przejścia dla pieszych. Uprzednio jednak ZDMK musi wykonać stosowną infrastrukturę (dojścia do jezdni, obniżone krawężniki, pasy medialne dla osób z dysfunkcją wzroku).

ZDMK: RMK podjęła uchwałę nr IX/176/24 z 11 września 2024 r. w sprawie zaliczenia do dróg publicznych kategorii gminnej ul. Cystersów na odcinku od ul. Fabrycznej do drogi gminnej nr 603866K. łączącej ul. Francesco Nullo z ul. Cystersów i ustalenia jej przebiegu. 19 września 2024 r. uchwała została opublikowana na stronach Dziennika Urzędowego Województwa Małopolskiego pod adresem internetowym: edziennik.malopolska.uw.gov.pl/legalact/2024/5767/. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.

Realizacja sugerowanego przejścia dla pieszych na ul. Cystersów jest przedmiotem umowy deweloperskiej zawartej z inwestorem realizującym inwestycję niedrogową pn.: „Budowa budynku hotelowo-usługowego (segmenty A, B, C) z dwukondygnacyjnym garażem podziemnym, zagospodarowaniem terenu, instalacjami zewnętrznymi na dz. nr 402/1, 403/23, 403/24, 403/25 obr. 5 Śródmieście, przy ul. Cystersów w Krakowie”. 13 lutego 2023 r. zawarto umowę Nr 70/U/ZDMK/2023, zgodnie z którą inwestor zobowiązał się do realizacji inwestycji drogowej, obejmującej przebudowę drogi wewnętrznej ul. Cystersów zlokalizowanej na działce nr 556/5 obr. 5 Śródmieście wzdłuż terenu inwestycji niedrogowej w zakresie rozbudowy chodnika oraz budowy wyniesienia ul. Cystersów z przewężeniem jezdni, o ile uzyska pozwolenie na budowę dla swojej inwestycji kubaturowej. Zawarcie umowy z inwestorem (inwestycji niedrogowej) nie przesądza o jej realizacji.

Zatwierdzenie oraz sporządzenie projektu stałej organizacji ruchu w związku z ewentualnym wyznaczeniem przejścia dla pieszych w ciągu ul. Cystersów należy do kompetencji Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa jako reprezentującego organ zarządzający ruchem na drogach publicznych GMK.

17. Projekt ścieżki rowerowej w południowej części al. Pokoju istnieje od kilku lat, ale nie jest realizowany ze względu na brak funduszy. Czy jest możliwe chociaż punktowe jego realizowanie?

ZDMK: W chwili obecnej w opracowaniu jest dokumentacja projektowa w ramach programu budowy ścieżek rowerowych „Budowa drogi dla rowerów wzdłuż południowej strony al. Pokoju” na długości ok 2 800 m [wyznaczenie połączenia istniejących ciągów rowerowych wzdłuż al. Pokoju (strona południowa), na odcinku od ronda Grzegórzeckiego do ronda 308 Dywizjonu]. Dokumentację projektową wraz z uzyskaniem decyzji zezwalającej na realizację robót planuje się ukończyć w tym roku.

Na chwilę obecną brak jest zabezpieczonych środków na realizację robót budowlanych w budżecie Miasta Krakowa; projekt wpisany jest na listę projektów ZIT Metropolii Krakowskiej do Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Metropolii Krakowskiej na lata 2021-2027 – część dotycząca programu Fundusze Europejskie dla Małopolski na lata 2021-2027. Planowana wartość dofinansowania dla projektu – 4 604 424,50 zł. Planowany termin złożenia wniosku o dofinansowanie – listopad 2024 r. po otwarciu naboru wniosków dla Działania 3.1 Transport miejski – ZIT. Aktualnie trwa procedura przetargowa w celu wyłonienia wykonawcy na sporządzenie dokumentacji aplikacyjnej. Całkowita wartość robót to ok. 12 mln zł.

18. Lewa strona od ul. Kordylewskiego – prośba o miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. W aktualnym planie dwa budynki o wysokości dostosowanej do aktualnej zabudowy, a w WZ-ce cztery wysokie wieżowce. Prośba o zdążenie z MPZP „Grzegórzki Centrum” przed pozwoleniem na budowę.

AU: W ramach rozszerzenia informacji zawartej w punkcie 13 wyjaśniamy, że w przypadku wpływu wniosku o udzielenie decyzji pozwolenia na budowę, zgodnie z treścią art. 35 ustawy Prawo budowlane, organ sprawdza zgodność projektu budowlanego z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub zapisami decyzji o ustaleniu warunków zabudowy w przypadku braku planu.

W rejonie ul. Kordylewskiego prowadzone jest obecnie postępowanie o sygnaturze: AU-01-2.6740.1.187.2024.BLE w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę dla inwestycji: „Budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym wraz z zagospodarowaniem terenu, w tym: układem dróg wewnętrznych, miejscami postojowymi, ciągami komunikacji pieszej oraz z infrastrukturą techniczną na działce nr 453/3, obr. 5 Śródmieście przy ul. Kazimierza Kordylewskiego oraz rozbiórka budynku gospodarczego (oznaczonego "i1") wraz z jego instalacjami wewnętrznymi na działce nr 453/3 obr. S-5, j. ewid. Śródmieście”. Obecnie w toku postępowania nałożono na inwestora obowiązek uzupełnienia szeregu nieprawidłowości w projekcie budowlanym. Organ oczekuje na uzupełnienie dokumentacji.

Projekt załączony do powyższego wniosku został opracowany na podstawie decyzji warunków zabudowy znak: AU-02-3.6730.2.148.2022.ASU, w treści której ustalono wysokość projektowanej zabudowy do attyki w przedziale 21-30,5m. Decyzja powyższa została utrzymana w mocy przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją znak SKO.ZP/415/18/2023 z 16 czerwca 2023 r. To oznacza, że decyzja o ustaleniu warunków zabudowy jest ostateczną w toku postępowania administracyjnego i stanowi podstawę do przedłożenia wniosku o udzielenie decyzji pozwolenia na budowę. W przypadku spełnienia warunków tej decyzji oraz przepisów badanych przez AU w trakcie postępowania o udzielenie pozwolenia na budowę organ administracji architektoniczno-budowlanej nie może odmówić wydania decyzji pozytywnej.

19. Pytanie o komunikację na ul. Cystersów.

ZTP: ZTP planuje uruchomić linię autobusową, która połączy os. Złocień z „Dworcem Głównym Wschód”. Linia będzie kursowała przez ulice: Ofiar Dąbia, al. Pokoju, Fabryczną i Cystersów. Ponadto mieszkańcy ul. Cystersów mają obecnie do dyspozycji siedem linii tramwajowych na ulicy Mogilskiej, które w godzinach szczytu komunikacyjnego wykonują w sumie 32 kursy na godzinę.

20. Na ul. Kriegera i przy ul. Mogilskiej w kierunku ul. Nullo brakuje zjazdów dla wózków. Przez to matki z dziećmi idące po chodniku, muszą przenosić wózki. Problem występuje przy hotelu Ibis i przy biurowcu.

ZDMK: Wszystkie stwierdzone nieprawidłowości w tym zakresie zostaną usunięte w ramach prac przeprowadzonych ze środków przeznaczonych na bieżące utrzymanie dróg na obszarze GMK (w miejscach, gdzie nie będzie wymagane przeprowadzenie procesu inwestycyjnego).

21. Co z basenem odkrytym na ul. Eisenberga? Nie został dokończony i oddany do użytku.

AU: 20 marca 2018 r. została wydana decyzja pozwolenia na budowę dla budynku hali basenowej. 12 czerwca 2023 r. została wydana decyzja pozwolenia na budowę zewnętrznego basenu rekreacyjnego wraz z budynkiem zaplecza szatniowo- sanitarnego i technologią basenu, budynkiem saunarium, budynkiem gastronomicznym oraz budynkiem wypożyczalni łyżew. Decyzja jest ostateczna.

Odpowiedzialnym za realizację inwestycji, przebieg robót budowlanych oraz oddanie budynku do użytkowania jest inwestor. AU nie bierze udziału w procesie oddania obiektów do użytkowania. Odpowiednim w tym zakresie jest organ nadzoru budowlanego.

ZIS: Basen kryty na ul. Eisenberga został wybudowany i pozostaje w dzierżawie. Dzierżawca obiektu zobowiązany jest do realizacji zamierzenia budowlanego obejmującego budowę odkrytego basenu wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz uzyskanie decyzji zezwalającej na jego użytkowanie w terminie do 31 grudnia 2026 r. 

22. Na ul. Opolskiej koło ul. Łokietka jest buspas, a poza godzinami szczytu, autobus jeździ tam raz na 20 minut. Przez to kierowcy stoją w korkach albo jeżdżą drogami osiedlowymi.

IR:  Na jezdni w kierunku Nowej Huty nie wprowadzamy żadnych zmian. Na jezdni w kierunku ronda Ofiar Katynia czasowo zostanie zlikwidowany buspas na odcinku od tunelu do skrzyżowania z ul. Łokietka. Dopiero za skrzyżowaniem z ul. Łokietka buspas się rozpocznie. Te zmiany są czasowe, a finalnie rozwiązanie zostanie ustalone po otworzeniu drogi S52.

23. Jaki jest pomysł na nowe psie wybiegi?

ZZM: W ramach tegorocznej XI edycji Budżetu Obywatelskiego Miasta Krakowa zostały złożone trzy projekty na terenie dzielnicy II Grzegórzki dotyczące budowy wybiegów dla psów. W przypadku wygranej tych projektów w BO zostaną one zrealizowane do końca 2026 r.

24. Na ul. Prochowej 14 ma powstać czteropiętrowy hotel. Droga nie będzie jednak miała wydolności, aby obsłużyć ruch związany z inwestycją.

AU: W przypadku wpływu wniosku o wydanie decyzji pozwolenia na budowę, inwestor winien legitymować się uzgodnieniem dotyczącym obsługi komunikacyjnej dla projektowanej inwestycji wydanym przez zarządcę drogi publicznej, na podstawie art. 35 ustawy o drogach publicznych. To w treści takiego uzgodnienia ZDMK określa formę obsługi komunikacyjnej dla projektowanej inwestycji i może nałożyć na inwestora ewentualne obowiązku w celu zapewnienia wymaganej komunikacji.

Dla lokalizacji przy ul. Prochowej 14 wydano decyzję o pozwoleniu na budowę znak: AU-01-2.6740.1.927.2021.JUR z 19 lipca 2021 r. o pozwoleniu na budowę dla inwestycji: „Budowa budynku usługowego – hotelu z wewnętrznymi instalacjami wewnątrz budynku: wod-kan., wentylacji mechanicznej, grzewczą, chłodniczą, elektryczną; wewnętrznymi instalacjami podziemnymi: kanalizacji sanitarnej, kanalizacji opadowej, elektryczną; wewnętrznym układem komunikacyjnym z parkingami - miejscami postojowymi; na działkach nr 75/4, 75/5 obr. 17 Śródmieście przy ul. Prochowej w Krakowie”. Decyzja powyższa jest ostateczna, co oznacza, że inwestor posiada prawo jej realizacji w terenie.

Do AU 28 sierpnia 2024 r. wpłynął wniosek osoby prywatnej, zarejestrowany pod sygnaturą: AU-01-1.6740.1.76.2024.ASZ, w sprawie sprzeciwu do decyzji nr 903/6740.1/2021, który został potraktowany jako wniosek o wznowienie postępowania w sprawie zakończonej decyzją nr 903/6740.1/2021 z 19 lipca 2021 r. znak: AU-01-2.6740.1.927.2021.JUR. Wniosek obecnie jest na wstępnym etapie rozpoznawania.

ZDMK: Dla zamierzenia inwestycyjnego pn.: „Budowa budynku hotelu z wewnętrznymi instalacjami wewnątrz budynku: wentylacji mechanicznej, chłodniczej, c.o. wod-kan., kanalizacji opadowej, elektrycznymi, budową parkingów, rozbiórką istniejącego budynku gospodarczego z infrastrukturą techniczną, na dz. nr 75/5, 75/5 obr. 17 Śródmieście przy ul. Prochowej w Krakowie” 18 listopada 2019 r. została podpisana umowa deweloperska nr 1205/ZDMK/2019 na współfinansowanie inwestycji drogowej, w której inwestor zobowiązał się na warunkach określonych w umowie uiścić kwotę współfinansowania na rzecz realizacji łącznicy zapewniającej bezpośredni wjazd na most Kotlarski i dalszą jazdę w kierunku południowym miasta, tj. ul. Klimeckiego, Kuklińskiego, Botewa oraz czwartej obwodnicy Krakowa.

W oparciu o podpisaną umowę oraz ustalenia obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru: „Rejon alei Ignacego Daszyńskiego” (Uchwała nr CXIV/3010/18 Rady Miasta Krakowa z 24 października 2018 r.), ZDMK pismem znak RW.460.5.730.2019 z 20 listopada 2019 r. wydał uzgodnienie zmiany zagospodarowania terenu dla planowanej inwestycji, obejmującej budowę hotelu o powierzchni użytkowej wynoszącej ok. 1205 m².

25. Na ul. Daszyńskiego brakuje kanalizacji. Czy da się coś z tym zrobić?

AU: Zagadnienie poza działaniami Wydziału Architektury i Urbanistyki. Nie wpłynął wniosek o wydanie decyzji pozwolenia na budowę sieci kanalizacji w obszarze pasa alei Daszyńskiego.

ZDMK: Al. Daszyńskiego wymaga przeprowadzenia robót o charakterze inwestycyjnym. Konieczne jest opracowanie stosownej dokumentacji projektowej i uzyskanie stosownej decyzji formalno-prawnej umożliwiającej realizację robót budowlanych. Na opracowanie dokumentacji projektowej i realizację powyższej inwestycji konieczne jest zabezpieczenie odpowiednich środków finansowych w budżecie Miasta Krakowa i w Wieloletniej Prognozie Finansowej.

ZDMK realizując procedurę planowania i monitorowania inwestycji, umieścił na liście rankingowej zadanie pn.: „Przebudowa al. Daszyńskiego” celem wprowadzenia go do budżetu Miasta Krakowa na rok 2025 oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej lata kolejne. Powyższe działanie umożliwi organom GMK rozważenie zapewnienia finansowania dla tego zadania. Niemniej jednak przyznanie środków finansowych w budżecie Miasta Krakowa na rok 2025 oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata kolejne, umożliwiających realizację przedmiotowego zadania, uzależnione będzie od możliwości finansowych GMK oraz decyzji RMK.

26. Dlaczego boisko trawiaste przy alei Pokoju 16, obok Fitness Platinium, jest zamknięte dla dzieci spoza Akademii Piłkarskiej Grzegórzki?

ZIS: Boisko trawiaste przy al. Pokoju 16 nie wchodzi do gminnego zasobu nieruchomości (KSU Grzegórzecki Sp. z o.o. – Aleja Pokoju, użytkowanie wieczyste)

27. Dlaczego orliki szkolne w całym Krakowie są zamykane po zajęciach? Dzieci nie mogą nich korzystać. Teraz trwa rozpoczęta budowa boiska przy Szkole Podstawowej nr 38 i mam nadzieję, że ono nie zostanie zamknięte.

EK: Decyzję w zakresie udostępniania boiska szkolnego podejmuje samodzielnie dyrektor szkoły na podstawie ustalonego na nieruchomości prawa trwałego zarządu, ustalając zasady i regulamin korzystania z obiektu, mając przy tym na uwadze zapewnienie bezpiecznych warunków korzystania z obiektu.

28. Czy jest możliwa pomoc finansowa dla klubu Garbarnia Kraków?

GS: Kwestia ewentualnej pomocy finansowej dla KS Garbarnia pozostaje poza zakresem działania wydziału. Prowadzone było jedynie postępowanie dotyczące zmiany celu nieruchomości będących w użytkowaniu wieczystym KS Garbarnia. Sprawa ostatecznie zakończona odmową zmiany celu. Toczy się postępowanie w sądzie o rozwiązanie prawa użytkowania wieczystego odnośnie działek nr 370/11 i 370/12 obręb 30 jednostka ewidencyjna Podgórze.

ZIS: Podstawową formą przekazywania środków finansowych przez Miasto Kraków na wsparcie działalności związanej ze sportem jest:

  • konkurs projektów ogłaszany na podstawie ustawy o sporcie
  • konkurs ofert na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
  • realizacja zadań publicznych o charakterze lokalnym lub regionalnym z pominięciem otwartego konkursu ofert – art. 19a.

Klub od wielu lat współpracuje z miastem w zakresie upowszechniania kultury fizycznej, biorąc udział w konkursie ofert i wzorem innych krakowskich klubów sportowych miał możliwość złożenia wniosków o dofinansowanie w 2024 roku.

W 2024 r. ZIS ogłosił dwa konkursy oraz jeden nabór wniosków w trybie pozakonkursowym. Klub złożył wniosek do jednego z ogłoszonych konkursów (na „Programy sportowe”), który w wyniku dokonanej oceny nie spełnił kryteriów formalnych. W pozostałych konkursach pomimo posiadanej wiedzy o takiej możliwości i miejscu ogłoszenia, klub nie wziął udziału.

Wszelkie informacje w zakresie przekazywanych klubom dotacji są publikowane na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Miasta Krakowa.

29. Czy da się zabezpieczyć budynki przy ul. Skrzatów, w których dochodziło do podpaleń?

ZZM: Nieużytkowane budynki na terenie parku Grzegórzeckiego były zabezpieczone przed dostępem. Otwory okienne, drzwiowe i bramy były obite płytami OSB. Niestety zostały one wyrwane w akcie wandalizmu. ZZM regularnie naprawia zabezpieczenia, jednak ze względu na lokalizację obiektów są one wyjątkowo narażone na akty wandalizmu.

W chwili obecnej budynek, który uległ spaleniu, jest wygrodzony. Wszystkie otwory okienne i drzwiowe zostały szczelnie zabezpieczone płytami oraz wywieszono tabliczki informacyjne o zakazie wejścia i grożącym niebezpieczeństwie.

30. W okolicy ul. Kordylewskiego pojawiają się lisy, które wychodzą z lasu. Jak można rozwiązać ten problem?

WS: Zwiększona liczebność lisów oraz ich występowanie na terenach położonych w granicach dużych miast jest zjawiskiem obserwowanym w całej Europie, zachodzącym na skutek procesów tzw. synantropizacji i synurbizacji, czyli utraty lęku przed ludźmi i uzyskaniem nowych, dotychczas niezajętych nisz ekologicznych, jakie oferuje środowisko miejskie. Odłowienie lisów znajduje uzasadnienie w przypadku osobników chorych, rannych lub osłabionych, gdyż lisy są gatunkami, które występują w pobliżu siedzib ludzkich i pełnią istotną rolę w ekosystemie, redukując m.in. populację szkodliwych gryzoni.
 
Podstawowym narzędziem regulacji liczebności lisów w Krakowie są polowania prowadzone przez koła łowieckie, tj. myśliwych zrzeszonych w Polskim Związku Łowieckim, prowadzących działania w tzw. obwodach łowieckich, które nadal obejmują GMK. Należy zaznaczyć, że plany łowieckie mają dążyć do kształtowania prawidłowych proporcji liczebności poszczególnych gatunków zwierząt łownych, w tym lisów, które, jako naturalny składnik naszej fauny, nie mogą być całkowicie wyeliminowane ze środowiska. Prawidłowa realizacja planów łowieckich powinna natomiast skutkować utrzymaniem liczebności lisów na poziomie pozwalającym na uniknięcie nadmiernych szkód i zagrożenia, jakie mogą powodować te zwierzęta.

W przypadku spotkania lisów lub wzmożonego ich występowania, należy stosować się do następujących zasad:

  • nie zbliżać się do zwierząt, nie drażnić ich; spokojnie oddalić się z miejsca spotkania
  • nie dokarmiać lisów
  • odpadki organiczne (np. odpadki spożywcze i popsutą żywność) wyrzucać i wywozić wyłącznie do miejsc do tego przeznaczonych, zabezpieczonych przed dostępem zwierząt wolno żyjących
  • zabezpieczać pojemniki na śmieci, a w razie konieczności opróżniać je częściej
  • stosować pojemniki z przykryciem, uniemożliwiające wyciąganie odpadów przez zwierzęta.
  • zachować dbałość o porządek i czystość terenu, zwłaszcza w odniesieniu do śmieci mogących stanowić bazę żerową dla zwierząt

Niezależnie od powyższego informuję, iż incydenty związane z dziką zwierzyną zwłaszcza chorą, ranną, uwięzioną bądź stwarzającą bezpośrednie zagrożenie mieszkańcy powinni zgłaszać do SMMK (nr alarmowy: 986) bezzwłocznie, w czasie ich trwania lub bezpośrednio po ich wystąpieniu. Umożliwi to szybkie poinformowanie pogotowia ds. zwierząt łownych i chronionych oraz odpowiednią ocenę sytuacji i w uzasadnionych przypadkach przeprowadzenie interwencji w terenie.