Fot. Zarząd Dróg Miasta Krakowa
Featured

Renowacja pomnika Czynu Zbrojnego zakończona

Zakończyły się prace renowacyjne pomnika Czynu Zbrojnego Proletariatu Krakowa przy al. Daszyńskiego. Na przyszły tydzień zaplanowano odbiór robót. Zadanie uzyskało dofinansowanie w ramach programu Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku – „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej 2024”.

Prace polegały m.in. na:

  • odczyszczeniu ramion pomnika, usunięciu mikroflory
  • wykonaniu reprofilacji
  • zastosowaniu warstwy izolacyjnej na poziomych partiach ramion pomnika
  • usunięciu warstwy przemalowania białej farby z cokołu
  • usunięcie nawarstwień korozyjnych
  • przemyciu płaskorzeźb.

Pomnik zlokalizowany przy al. Ignacego Daszyńskiego wzniesiono w 1986 r. dla uczczenia 50. rocznicy strajku okupacyjnego w Krakowskiej Fabryce Polskich Zakładów Gumowych „Semperit”, podczas którego zginęło siedmiu robotników.

Usytuowanie nawiązuje do robotniczego charakteru dzielnicy Grzegórzki, gdzie mieściły się zakłady przemysłowe. Pomnik jest wykonany z betonu i żelbetu z grupami figuralnymi odlanymi w brązie. Na cokole znajduje się kompozycja z dwóch bloków nawiązujących formą do skrzydeł, skręconych względem postumentu, pomiędzy którymi są dwie grupy rzeźbiarskie z postaciami robotnic i robotników, nawiązujących do sztuki radzieckiego socrealizmu. Z prawej strony pomnika znajduje się znicz z brązu z nazwami zakładów przemysłowych których pracownicy brali udział w strajku 1936 r.

Autorem projektu jest krakowski rzeźbiarz, urodzony w Bochni, Antoni Hajdecki (1927–1991). Uczył się w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Zakopanem, a studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom, pod kierunkiem profesora Xawerego Dunikowskiego, uzyskał w 1956 r. W latach 1956–1991 pracował w swojej macierzystej uczelni. W 1977 r. otrzymał tytuł profesora zwyczajnego. Pełnił funkcję prorektora ASP (w latach 1969–1978 oraz 1987–1990). Rzeźbił w kamieniu, drewnie, metalu i ceramice formy figuralne, dekoracyjne i abstrakcyjne. Zajmował się grafiką i rysunkiem. Otrzymał wiele wyróżnień, nagród i odznaczeń państwowych za działalność twórczą i pedagogiczną.

Remont dofinansowano ze środków programu Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pod nazwą „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2024”, pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.