Fot. Zarząd Dróg Miasta Krakowa

Renowacja pomnika Czynu Zbrojnego zakończona

Zakończyły się prace renowacyjne pomnika Czynu Zbrojnego Proletariatu Krakowa przy al. Daszyńskiego. Na przyszły tydzień zaplanowano odbiór robót. Zadanie uzyskało dofinansowanie w ramach programu Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku – „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej 2024”.

Prace polegały m.in. na:

  • odczyszczeniu ramion pomnika, usunięciu mikroflory
  • wykonaniu reprofilacji
  • zastosowaniu warstwy izolacyjnej na poziomych partiach ramion pomnika
  • usunięciu warstwy przemalowania białej farby z cokołu
  • usunięcie nawarstwień korozyjnych
  • przemyciu płaskorzeźb.

Pomnik zlokalizowany przy al. Ignacego Daszyńskiego wzniesiono w 1986 r. dla uczczenia 50. rocznicy strajku okupacyjnego w Krakowskiej Fabryce Polskich Zakładów Gumowych „Semperit”, podczas którego zginęło siedmiu robotników.

Usytuowanie nawiązuje do robotniczego charakteru dzielnicy Grzegórzki, gdzie mieściły się zakłady przemysłowe. Pomnik jest wykonany z betonu i żelbetu z grupami figuralnymi odlanymi w brązie. Na cokole znajduje się kompozycja z dwóch bloków nawiązujących formą do skrzydeł, skręconych względem postumentu, pomiędzy którymi są dwie grupy rzeźbiarskie z postaciami robotnic i robotników, nawiązujących do sztuki radzieckiego socrealizmu. Z prawej strony pomnika znajduje się znicz z brązu z nazwami zakładów przemysłowych których pracownicy brali udział w strajku 1936 r.

Autorem projektu jest krakowski rzeźbiarz, urodzony w Bochni, Antoni Hajdecki (1927–1991). Uczył się w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Zakopanem, a studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom, pod kierunkiem profesora Xawerego Dunikowskiego, uzyskał w 1956 r. W latach 1956–1991 pracował w swojej macierzystej uczelni. W 1977 r. otrzymał tytuł profesora zwyczajnego. Pełnił funkcję prorektora ASP (w latach 1969–1978 oraz 1987–1990). Rzeźbił w kamieniu, drewnie, metalu i ceramice formy figuralne, dekoracyjne i abstrakcyjne. Zajmował się grafiką i rysunkiem. Otrzymał wiele wyróżnień, nagród i odznaczeń państwowych za działalność twórczą i pedagogiczną.

Remont dofinansowano ze środków programu Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pod nazwą „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2024”, pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.